FTL: Faster Than Light

Neljapäev, 7. veebruar 2013


"FTL: Faster Than Light" oli üks nendest paljudest möödunud aasta indie-mängudest, mis andis oma olulise osa näitamaks kuivõrd võimas aasta oli 2012 indie-mängude tööstuse jaoks.
Kui üldse midagi maailmalõpuaasta kohta öelda, siis seda, et peale rohkete järgede ilmusid ka väga osavalt reklaamitud, turustatud ja lõpuks ka suurepäraselt välja kukkunud suurte vendadega võrreldes alamõõdulised mängud, mis tõestasid, et suudavad isegi rohkem üllatada kui ülekaaluka mõjuga blockbusterid. Mängud nagu "Mark of the Ninja", "Resonance", "Slender: The Eight Pages", "Journey", "Unfinished Swan", "Dear Esther" ja muidugi ka eelmise aasta suurim hitt "The Walking Dead" on vaid üks osa üsna suureks kujunenud indie toodangust. Huvitav on tõdeda, et mida rohkem uued mängud jõudlust nõuavad, seda rohkem tekib ka mänge, mis jooksevad igal pool ja igal ajal. 
2K Games`i Hiina stuudio (BioShock 2) kahe endise töötaja poolt loodud firma Subset Games`i esimene otse PC-le, Mac-ile ja Linux-ile suunatud omamoodi strateegiamängu "FTL" sünd oli vaevaline nagu ikka. Enne oli vaja Kickstarteri kaudu saada huviliste toetust ja alles pärast edasisi protsesse mängu loomise juures jõudis see kosmosestrateegia lõpuks rahvani. Tulemuseks on segu vanakooli lauamängudest, mänguautomaatide kosmosetulistamistest ja suurejoonelisest ulmeeeposest. Strateegia ei seisne mitte kordamööda nuppude liigutamises ega oma korra ootamises, vaid oskuses lahingu ajal kosmoselaeva jõutagavarasid vajalikult jaotada, et laeva ei ootaks häving, vaid võit vaenlase üle ja et meeskonnaliikmeid ei ootaks lämbumine või jõhker surm.  Põhimõtteliselt nagu "XCOM", aga ilma ootamiseta või siis nagu lauamäng, aga kasutad hiirt ja tühikut. Hiir lahinguvalmiduse jaoks ning tühik strateegiliseks mõtlemiseks vajaliku pausi tekitamiseks. 
Mängija on paigutatud Föderatsioon lojaalse alama rolli. Alamaks on aga laev ise ja mitte konkreetselt ükski tegelane. Sinu ülesanne on Föderatsiooni vastu mässavate anarhistide või siis lihtsalt "mässajate" eest põgeneda läbi erinevate sektorite. Laeva pardal on aga oluline info mässajate kohta, mis on vaja toimetada Föderatsiooni laevastiku juurde. See ei ole lihtne ülesanne ja nõuab mitte ainult iga vaenlase hävitamist, vaid ka oskust võtta vastu pakkumisi ja hoida oma nina eemale sealt, kuhu pole asja. Näiteks esimesed vastased mängu alguses võivad olla mässajad ise, piraadid, kohalikud tulnukrassid või siis mehitamata laevad. Sageli on esimene reaktsioon nad hävitada, kuid mõnikord vastane alistub ning pakub oma elude säästmise eest kütust ja relvi. Võimalus on vastane ka hävitada, kuid sel juhul jäävad vahel mängu jooksul väga väheseks ja raskesti kättesaadavaks muutuv kütus ja relvad hukkunud laevale. Samas saab iga hävitatud laeva eest samuti valuutat, kütust ja rakette, kuid mitte alati nii palju kui pakuti mängijale alistumise järel. 
Mängus tegelased otseselt puuduvad. Kõik, kes ekraanilt vastu vaatavad, on näotud, aga siiski väga värvilised ja omas võtmes selgelt välja joonistatud pikslitest koosnevad tegelased. Muidugi võib tegelastele valida endale meelepärased nimed. Mina andsin oma esimesel mängukorral kõikidele Joss Whedoni kultusseriaali "Firefly" meeskonnaliikmete nimed ja laeva ristisin automaatselt Serenityks. Samas võib sättida nimeks ka Prometheus ja meeskonnaliikmeid ristida näiteks "Star Wars"-i, "Star Trek"-i või isegi Stargate"-i järgi. Põhitegelaseks on aga kosmoselaev ise. Laeva täiustamisel sätid talle uusi relvi, kaitsekilpe, abistavaid droone ja hoolitsed tema eest kui ta on haavata saanud või kui kütus on otsa saamas. Mängija alustab kolme meeskonnakaaslasega ja esialgu saab valida ainult ühe laeva. Mida kaugemale mängus jõuad või mida rohkem tulnukrasside esindajaid oma meeskonda lubad, seda rohkem avaneb ka võimalus erinevaid laevu valida. Kokku saab valida 8 vahel. Enne tuleb aga vaeva näha ja laevad välja teenida. Selle saavutamiseks "FTL" armu ei anna. 
"FTL" võib alguses või siis vahel mängu jooksul mõjuda kui ränkraske reis läbi kosmose, kuid kui asi käpas, siis jooksed mööda sektoreid nagu Han Solo ja miski ei suuda sind peatada. Peaaegu igas sektoris on ka poed, kus saab osta kõike vajalikku alates kütusest kuni uute relvadeni. Rahaga peab olema ettevaatlik, sest seda ei pruugi järjekordset sektorit külastades üldse saada. Rahaga on ka see häda, et sama summat saab kulutada ka laeva täiustamiseks ehk siis selgemas vormis upgrade`miseks. Võid kulutada seda summat kaitsekilbi võimekuse tõstmiseks, hapniku tootmise tagamiseks, võimsuse lisamiseks ning mootorite jõu suurendamiseks, kuid seda tehes peab arvestama ka sellega, et sama summa eest saab osta relvi, lisada laskemoona ning kaitset. Nii antakse mängijale strateegiline valik ja esitatakse ülesanne olla stabiilne ja tasakaalu otsiv ehk ühte võimet ei saa liialt täiustada. Kui täiendad ainult oma kaitsevõimet, aga jätad mootorid, relvad ja laskemoona unarusse, siis valguskiiruse saavutamiseks (sageli hea variant põgenemiseks) läheb rohkem aega ja relvad ei jõua järele vastase ilmselgelt tugevamale tulejõule. 
Lahingud on lahendatud nii, et mängijal on alati võimalus strateegiliste otsuste tegemiseks panna mäng pausile. Sel ajal otsustad ära, mida täpselt vastase laeva juures ründad. Näiteks saadad ühe raketti hapnikuvarustuse juurde, võimsa laseri aga mootorite pihta ja veelgi suurema raketti kaitsekilpide hävitamiseks. Vastane käitub nagu sina. Ta saadab oma mehed vigastatud kohti parandama ja ründab sind samasuguse halvava taktikaga. Mõnikord on vajalik hapnik ja haiglatiib välja lülitada, et suunata  igasugune lisaenergia kilpide ja mootorite võimendamiseks. Nii tekivad ohtlikud olukorrad, kus hapnik on langenud juba alla 20%, kuid kilbid veel peavad ja vastane saabki hävitatud. Meeskonnaliikmed surevad üsna kergelt. Nad peavad alati töös olema, sest mida rohkem nad vastastega võitlevad, tuld kustutavad ja laeva parandavad, seda kiiremini ja efektiivsemalt suudavad nad sama asja teha hiljem.
"FTL" pole aga ainult sõjast. Vahel satud peale kaupmehele, kes soovib sind kasutada oma kaduma läinud kauba leidmiseks või siis satud peale planeedile, kus kostub hädasignaal seal levivast surmavast viirusest. Väga sagedane on olukord, kus piraadid või mässajad tulistavad orbiidilt kellegi asumeid ja pead otsustama, kas aidata ja riskida oma laevaga või põgened ja jätad nad saatuse hoolde. "FTL" ei suru  peale moraalsete valikute tähtsust. Ausalt öeldes sellises vormis ei suudakski keegi neid valikuid ka tõsiselt võtta. Pigem taandub kõik ühele hinnangule: kas sekkumine on mulle kasulik või mitte? Kõiki olukordi ja vastaste tekste selgitavad ja tõlgivad pop-up aknad, mis annavad sulle piisavas koguses infot, et otsustada kiirelt areneva olukorra edasi kulgemine. 
Sageli on kosmos sinu suurim vaenlane. Mõni sektor muudab laeva kaitsekilbid kasutuks või siis on mootorid langenud nulli. Sellises olukorras lahingusse sattumine on paras väljakutse. Mida teha? Kuhu suunata oma ülejäänud jõutagavarad? Mida täpselt tulistada või tasub hoopis põgeneda? Strateegia töötab probleemide lahendamise najal ning kõige võtmeks on kiire otsustusvõime. Kiirus pole oluline. Löö tühikut ja sitsi pausi taga nii kaua kui vaja. 
Lõpetuseks tuleks kiita ideaalset kordusväärtust. Iga uus surmajärgne mängukord on kui uus kogemus. Vastased ja lahingustsenaariumid hakkavad küll ühel hetkel korduma, kuid senikaua loob mäng kogu aeg lahingute ja konfliktide erinevaid variatsioone, et miski ei mõjuks tüütu kordamisena. Iga mängukord mõjub kui õppetund, kus õpid, mida teha järgmine kord paremini. Progressi on võimalik küll salvestada, kuid surres alustad jälle nullist. Nii ei saa tegelikult öelda, sest tagasi nulli jõudes oled juba nii palju õppinud, et edasine on juba lapsemäng. Lihtsa pikslitest koosneva graafikaga "FTL" ei ole küll visuaali poolest võrreldav teiste gigantidega, kuid ilus disain, meeleolukas retromuusika ja pidevas liikumises lahingutanner pakub piisavas koguses elamusi, et siiski olla oluline osa mängumaailmast. 

 
Mängumaania © 2012 | Designed by Bubble Shooter, in collaboration with Reseller Hosting , Forum Jual Beli and Business Solutions