Kusagil lähimas
tulevikus ründavad tulnukad planeeti Maa. Hordide kaupa. Keegi ei tea, miks nad
ründavad ja mida nad tahavad. Kuid kindel on see, et tulnukad pole tulnud
semutsema. Kiirelt moodustatakse sõjaväeline organisatsioon, XCOM, mis peab sissetungijad
tagasi tõrjuma. Mängijast saab organisatsiooni juht, kellest sõltub maalaste
edaspidine käekäik.
„XCOM: Enemy unknown“
on käigupõhine strateegia mäng, millest ei puudu ka tubli annus majandamist.
Mängija käsutada on pisike baas maapõues ja käputäis kollanokkadest sõdureid. Juba
esimesed lahingud näitavad, et teekond vabaduse poole ei saa lihtne olema.
Esimeste sõdurite varustus on kehv, sõdurid kogenematud. Baasil on raha vähe ja
selle vähesega peab kuidagi toime tulema. Kas värvata juurde uusi sõdureid,
laiendada baasi, või lasta töökojas arendada varustust? Otsuseid tuleb
langetada pidevalt ja ükski otsus pole selles mängus kunagi see kõige õigem.
Mängu alguses kuulub
rünnakrühma neli sõdurit (hiljem, raha eest, saab suurendada sõdurite arvu üksuses
kuuele). Kõik neli on algselt kollanokad. Neil on seljas kuulivestid ja käes
kuule sülgavad relvad. Alguses sobivad tulnukate vastu needki, kuid mida aeg
edasi, seda selgemaks saab, et tuleb kasutusele võtta midagi uut. Missioonid
tekivad holograafilisele gloobusele tänu sateliitidele taevas, mida mängija ka
ise juurde ehitada saab, et nendega siis terve planeet katta. See on ka väga
olulise tähtsusega terves mängus, aga nagu öeldud, ei saa ka ainult sateliite
vorpida. Tulnukad arenevad ja nii tuleb ka mängijal oma sõdurite varustust
uuendada. Missioone on mitut sorti: ühed, mis viivad lugu edasi; siis on
tulnukate rünnakud linnadele, kust üritatakse inimesi röövida; ülesanded, mis
on Nõukogu eriülesanded ning alati hästi tasustatud; rasked tulnukate
terrorirünnakud linnadele, kus halastamatult linnlasi lihtsalt tapetakse; ning
viimaks ülesanded, kus mängija saadetud hävitajad tulnukate õhumasina alla
lasevad ja jalaväelased platsi puhtaks peavad tegema.
Lahingud toimuvad
maastikul, kas siis metsas või linnas (linnakeses) ja näevad üldplaanis lihtsad
välja. Kõigepealt on mängija kord, kus ta saab kõiki oma rünnakrühma sõdureid
liigutada, siis tulnuka kord jne. Igal
sõduril on kaks käiku, kõigepealt liikumine siis rünnak. Või siis kaks korda
liikumist. Või siis ainult korra rünnata. Oleneb olukorrast lahinguväljal. Aga
vastavalt sõduri väljaõppele (on ta siis snaiper, laskur, toetav tulejõud)
lisanduvad ka mõningad erioskused ja kui sõdur käib edukalt läbi mitmetest
lahingutest ning saanud õlakutele peale rohkelt triiper ja täppe, lisandub
erinevaid oskusi veelgi. Olen aga aus ja ütlen, et väga vähesed jõuavad
viimasele, koloneli, auastmele.
Tulnukaid on
kuus-seitse erinevat liiki, lisaks veel nende edasiarendused. Ohtlikud on aga
kõik. Mõni liigub lahinguväljal kiirelt, mõni on tohutu jõuga, teine aga suudab
lennata sõdurite peade kohal, kolmandal on oskus sinu sõdureid enda kontrolli
alla saada. Kuid kõik on õige relvastuse ja kavala taktika abil võidetavad.
Kui missioon läbitakse
edukalt, toovad sõdurid baasi naastes kaasa sõjasaagi – kõik laibad, tulnukate
tehnoloogia jne. Surnud tulnukate tehnoloogia puruneb, hilisemates missioonides
on aga võimalus tulnukaid elusalt kinni püüda, siis jääb terveks ka relvastus.
Kõik lahinguväljalt saadud nodi tasuks võimalikult kiirelt laborantide kätte
usaldada, sest peale nende uurimist saab samat tehnoloogiat juba ise toota. Iga
liigutus nõuab aga raha ja see kibub kiirelt kuluma.
Raha saab kahte moodi –
kas oodata kuu lõpuni, et siis Nõukogu sulle maksab selle järgi kui edukas oled
võitluses tulnukate vastu olnud, või müüa tulnukatelt saadud kraami turul. Nõukogusse kuuluvad
maailma riigid, kes rahastavad XCOM toiminguid. Kui riik on rahul
organisatsiooni tegevusega antakse ka raha. Lisaks ka muud boonused sateliitide
eest jne. Kui riik aga rahul pole ja sealsete elanike paanika läheb liiga
suureks loobub riik XCOM rahastamisest üldse ja tagasi ta enam ei tule. Kui
kokku kaheksa riiki loobuvad on mäng läbi, XCOM projekt külmutatakse ja
saadetakse laiali.
Mängus ongi suur roll
baasi majandamisel, otsuste langetamisel, millele raha kulutada, mida uurida ja
mida toota. Kuid mitte väiksem roll pole ka lahinguväljal sõdureid liigutades,
sest ainuüksi laboris tehtud uuringud ei vii võiduni. Tuleb teha kavalaid
strateegilisi manöövreid, sõdurid peavad üksteist ka abistama ja toetama.
Mängul on ka üks pisike
miinus. See peitub graafikas. Kui muidu on sellega kõik korras, siis mõnikord
võib mõni tulnukas läbi ukse või seina piiluda. Aga see on lihtsalt pisike
iluviga. Probleeme tekib aga siis kui mõni tulnukas mõne sõduri läbi seina
teise ilma saadab. On juhtunud korduvalt, kus minu sõdur on kiviseina taha
varjunud, kuid tulnukad on ta ikkagi läbi selle maha lasknud. Tavaliselt
puruneb enne sein ja sõdur peab otsima uue objekti mille taha varjuda. Ent on
väga masendav vaadata, kuidas kõrgel auastmel kogenud sõdur graafilise vea
tõttu maha lastakse. Õnneks surevad ka nii mõnedki ohtlikud vaenlased sel
viisil.
Mängu online pool on
muhe. Lahingud toimuvad kahe mängija vahel. Enne lahingut on võimalik
moodustada kuni kuuest sõdurist üksus. Üksusesse võib kuuluda ka tulnukaid.
Siin on mängija vaba valik – kas ainult sõdurid, ainult tulnukad või nende kahe
segu. Määrata saab sõdurite relvastuse ja turvised ja lähebki lahinguks. Ent siin
on ka väike konks. Mängijal on üksuse moodustamiseks 10 000 punkti. Nende
oskuslikus jagamises on peidus üks edu võti online lahingutes. Iga sõdur on
väärt mingeid punkte.Tavasõdur näiteks 600 punkti, eriväelasest snaiper aga
3000 punkti. Iga relv on samuti punkte väärt, lahjemad vähem, võimsamad rohke.
Niisamuti on ka turviste ja muu varutsusega: granaadid, esmaabi pakid,
stimulaatorid sõduritele jne. jne.
Mängija võib moodustada
oma üksuse kuuest keskpärasest sõdurist või näiteks ühest ülitugevast esmaabi
pakkidest pungil sõduri ja kahest nõrgast, et surmavast sõdurist. Valikuid on
meeletult, sest 10 000 punkti jagamine pole sugugi lihtne. Kui punktid
jagatud otsustatakse kõik ülejäänu lahinguväljal, kus tuleb lisaks moodustatud
üksusele mängu taktika.
Mäng on suurepärane
märul, strateegia ja majandusmäng – all in one. Kui ma tavapäraselt hindeid ei
pane siis siin tahaks küll ühe tugeva nelja suure rasvase plussiga mängule
anda. Viie palli süsteemis. Või 4.5 kui soovite.
6 kommentaari:
Kuidagi tuttav tuleb ette, kunagi eelmisel aastatuhandel;) (90'te lõpus) mängisin sarnast mängu, X-COM Ufo defence ja selle lisad. Paistab, et tegu uuendatud väljalaskega.
Nii ongi!
Tegemist 1994 aastal ilmunud XCOM: Ufo Defence uusversiooniga.
Kahju, terve artikkel kubiseb suurel hulgal faktivigadest. Jääb mulje et ülevaade on tehtud enne kui mäng korralikult läbi mängitud sai ja teemasse süveneti.
No nimeta,palun, mõni faktiviga.
luxury replica bags replica bags china replica designer bags
t5r73j3n06 g2h13o8f90 v2e15k7d33 x1e88u1e79 e1y01c5v61 r0v80e7k21
Postita kommentaar